La mirada feixista sobre la guerra civil espanyola

Redacció L'Avenç

dimarts, 29 de novembre del 2016

fu_la_spagna_la_mirada_feixista_sobre_la_guerra_civil_espanyola_highlight_monument

Coincidint amb el 80è aniversari de l'inici de la guerra civil espanyola, el Museu d'Història de Catalunya (MHCAT) acull fins al 19 de febrer de 2017 l’exposició fotogràfica Fu la Spagna! La mirada feixista sobre la Guerra Civil espanyola, comissariada per Daniela Aronica i Andrea Di Michele. L'exhibició, organitzada en col·laboració Centro di Studi sul Cinema Italiano, és el fruit d’una llarga recerca per arxius i biblioteques d'imatges sobre com va ser representada la intervenció a la guerra civil espanyola des de la Itàlia feixista. El resultat de la investigació ha estat la identificació d'unes vint mil imatges, tres-centes de les quals es poden veure a la mostra.

L'exposició dialoga amb el cicle “Els documentals de la Itàlia feixista sobre la guerra civil espanyola (1936-1939)”, en marxa aquests dies fins el proper dijous 1 de desembre a les 18.30h a la Filmoteca de Catalunya. En l'activitat s’exhibiran tots els documentals produïts des de la Itàlia feixista sobre el conflicte espanyol. Les còpies han estat localitzades en diversos arxius europeus per la comissària del cicle, Daniela Aronica, oferirà una presentació a l’inici de cada sessió. [+]

A l'exposició del Museu d'Història de Catalunya trobem les fotografies classificades en tres tipologies: les fotografies aparegudes a la premsa il·lustrada italiana; seguidament, les fotografies fetes per legionaris individuals, i en darrer lloc, les fotografies realitzades i conservades en diverses institucions politicomilitars. Tot plegat té l'objectiu d'aproximar-nos a les diverses maneres mitjançant les quals la maquinària propagandística, els soldats i les institucions italianes van representar la guerra civil espanyola. Tres mirades que no sempre coincideixen, i que, en confrontar-les, ens permeten fer-ne ressorgir absències i presències reveladores. A part d'aquesta classificació, la narració fotogràfica compta amb tres àmbits expositius: dos recorreguts paral·lels i complementaris, un de bèl·lic, que s'articula entorn les diverses fases de la guerra, i un altre de temàtic, que proposa alguns dels temes més recurrents de la representació feixista de la guerra. El tercer espai expositiu ofereix una visió de la feina feta pels mitjans de comunicació italians en actiu en el territori espanyol, generadors en gran part de la representació, no tan sols iconogràfica, que la Itàlia feixista va oferir del conflicte.

Pel que fa al cicle de la Filmoteca, en majoria dels films hi trobem una representació manipulada a causa de qüestions ideològiques. A més, les imatges ens brinden algunes veritats sobre l’estreta, però, alhora conflictiva, complicitat entre Franco i Mussolini, que variava en funció de la situació interna i internacional. Després de la sessió inaugural que tingué lloc ahir, avui dimarts 29 de novembre arriba la primera sessió amb set curtmetratges anònims, produïts per l'Instituto Luce durant els primers anys de la guerra civil: Le organizzazioni falangiste a Palma di Maiorca (1936), centrat en l’expansió del feixisme a Palma de Mallorca; ¡Arriba España! (1936), que resumeix els primers mesos del conflicte des d'una òptica clarament impregnada per les consignes falangistes; Sulla soglia di Madrid “La Dolorosa” (1937), que, lluny del que passava a la realitat, pretén transmetre la idea d'una caiguda imminent de la capital; La liberazione di Malaga (1937), que relata l'avenç d'una de les tres columnes en què s'havien enquadrat militars i camises negres procedents d'Itàlia fins a la seva entrada a Màlaga; La liberazione di Bilbao (1937), que col·loca l'espectador a la zona de combat per convertir-lo en testimoni "presencial" dels fets; La fin del frente rojo (1936), que és l'únic documental que es conserva doblat al castellà: una raresa en tots els sentits i Volontari (1938), una antologia dedicada a l'acció del cos expedicionari italià que presentava incoherències i va ser retirat per les protestes dels alts comandaments militars italians.

La segona sessió, demà, dimecres 30 de novembre, continuarà dedicada a curtmetratges. Acull sis títols la majoria dels quals també van ser produïts per l'Instituto Luce durant els anys 1938 i 1939: Orfani spagnoli in Italia (1938), que recull l'acollida dels nens i nenes espanyols en un campament d'estiu prop de Roma; La tierra del Cid (1938), un documental que, calcant la reinterpretació que Mussolini fa de molts capítols de la història d'Itàlia, estableix connexions entre moments culminants de la història d'Espanya i el seu present; La battaglia dell’Ebro (1938), que es centra en les primeres operacions que es van desenvolupar al llarg del Front de l'Ebre abans de la històrica batalla, Los novios de la muerte. Il film dell'aviazione legionaria nel cielo della Spagna (1938), film en què el relat alterna amb moments del combat aeri amb escenes terrestres; Cielo spagnolo (1938), plantejat per publicitar els avenços de l'aeronàutica italiana i ¡España una, grande, libre! “Dalla barbarie rossa al trionfo della civiltà fascista (1939), en què es pot veure la manera com el cinema feixista va representar l’enemic.

Captura film Instituto Luce

Finalment, en l’última sessió, el dijous 1 de desembre, tanca el cicle la projecció del documental No pasarán! (1939), concebut com un recull dels principals esdeveniments bèl·lics, estructurat en quatre seqüències clàssicament ordenades al voltant de conceptes fundacionals de la mitologia franquista: l’Espanya tradicional, l’Espanya “roja”, la “reconquesta” i la predestinació de la victòria. La tercera seqüència, i més llarga, és travessada pel fil roig de la representació de l’enemic.

INFORMACIÓ:

Data: Exposició: fins al 19 de febrer de 2017. De dimarts a dissabte, de 10 a 19h (dimecres fins les 20h). Diumenge, festius i els dies 24 i 31 de desembre, de 10 a 14.30h. Dilluns, 25 i 26 de desembre i 1 i 6 de gener, tancat. Cicle: dimarts 29 i dimecres 30 de novembre i dijous 1 de desembre de 2016. A les 18.30h.

Lloc: Exposició: Museu d'Història de Catalunya (Palau de Mar: Plaça Pau Vila, 3, Barcelona). Cicle: Filmoteca de Catalunya (Plaça Salvador Seguí, 9, Barcelona).

Entrada: Exposició: entrada gratuïta. Cicle: tarifa normal: 4€, tarifa reduïda: 3€

PER SABER-NE MÉS:

la notícia publicada en aquesta mateixa pàgina web i la pàgina web de la Generalitat sobre el projecte de commemoració dels 80 anys de l'inici de la Guerra Civil impulsat pel Departament d’Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència.

Republicans i franquistes davant l’estàtua d’August a Tarragona”, article de Montserrat Duch sobre una reproducció d’una estàtua de l’emperador August que el govern feixista italià va donar l’any 1934 a la ciutat de Tarragona. Aquesta recerca va ser publicada L'Avenç núm. 316,(setembre de 2006).

Mussolini: una biografia controvertida.”, article de Mª Fátima del Olmo publicat a L'Avenç núm. 254 (desembre de 2000).

L'ARXIU DE L'AVENÇ

Des del web pots consultar tots els articles, revistes i llibres publicats des de 1977.

LA BOTIGA DE L'AVENÇ

Des de l'espai BOTIGA del web pots adquirir els llibres i revistes disponibles.